Ritmičko soliranje na gitari

Kako razvijati najvažniji element improvizacije

Želiš li naučiti i istrenirati jednu jedinu ritmičku vježbu s kojom možeš postići sljedeće:

  • Kreativnije i zvučnije improviziranje
  • Sposobnost smišljanja različitih melodija i ideja
  • Napredak u tehnici sviranja
  • Veliki skok u osjećaju za ritam
  • Bolju vizualizaciju skala na vratu
  • Jači fokus i koncentraciju
  • Jasnu viziju što je najbitnije vježbati u improvizaciji
Želiš li naučiti i istrenirati jednu jedinu ritmičku vježbu s kojom možeš postići sljedeće:
  • Kreativnije i zvučnije improviziranje
  • Sposobnost smišljanja različitih melodija i ideja
  • Napredak u tehnici sviranja
  • Veliki skok u osjećaju za ritam
  • Bolju vizualizaciju skala na vratu
  • Jači fokus i koncentraciju
  • Jasnu viziju što najbitnije vježbati u improvizaciji

Ako je odgovor da, onda na ovoj unikatnoj radionici možeš uz četiri sata treninga osjetiti iz prve ruke kako samo s jednom ritmičkom vježbom sve to trenirati. Ako bi morao izabrati samo jednu vježbu za soliranje – onda bi to bila baš ova vježba.

O kakvoj je čarobnoj vježbi riječ?

„Čarobna“ vježba vrlo je jednostavna – radi se o sviranju određenog komada glazbe (licka, melodije, dijela pjesme, skale…) sa različitim ritmičkim kombinacijama i općenitim fokusom isključivo na ritam. To je to.

Umjesto da sviraš komad uvijek s istim ritmom, na trening eventu bit ćeš prisiljen svirati ga s mnogo različitih ritmova, što će te natjerati da se fokusiraš intenzivnije i jače nego ikad do sada. 

Stvar je u tome da ako uvijek sviraš komad s istim ritmom, mozak vrlo brzo upadne u stanje zamrlosti i dosade. Mozak zapravo zaspe, prestane se fokusirati i odluta, što je vrlo štetno za napredak. U takvom stanju napreduješ vrlo sporo a improvizacija većinom zvuči predvidljivo i jednolično. 

Trik je u tome da sviraš isti glazbeni komad, ali na drukčiji način i tako potakneš stanje duboke koncentracije, koje je ujedno i korisno i neobično zabavno. Na ovoj radionici fokusirat ćemo se isključivo na ritam, jer je on najvažniji i najzvučniji element glazbe. 

No osim koncentracije, ono što je nama još važnije je to da sviranje i improviziranje koristeći uvijek isti ritam zvuči vrlo dosadno, dok korištenje različitih ritmova totalno nabrijava improvizaciju i stvara nebrojene mogućnosti stvaranja melodija od bilo kojih nota.

Sve to vrhunski gitaristi znaju i koriste u svojem sviranju. Mogli bi reći da oni znaju sljedeće tri “tajne”: 

Zašto je ritmičko soliranje uopće važno?

Svi mi kroz učenje sviranja neizbježno dolazimo do raznih elemenata glazbe – učimo akorde, skale, arpeggia, harmoniju i tonalitete. Pokušavamo se snalaziti na vratu gitare u svim mogućim pozicijama, svirati horizontalno i u “boxu” i naučiti note na vratu. 

Uz to vježbamo svakakve tehnike poput trzanja, legata, bendinga, vibrata, slideova. Pokušavamo naučiti solaže i lickove od drugih gitarista i primijeniti ih u svojem soliranju. 

Sve to je neizbježno i vrlo korisno – to je ono što trebamo učiti i usavršavati ako želimo znati svirati gitaru.  

Ali problem je u tome što su većinom te vještine vezane uz to “kako” nešto svirati (koje tehnike) ili “gdje” (u kojem prstohvatu). Ono što nedostaje je “KAD”. U kojem trenutku svirati nešto? Kad upasti u lick? Kad ga završiti? Koliko dugo da traje svaka nota? 

Naravno, govorim o samom ritmu nota, jer ritam je ništa drugo nego “kad nešto svirati”. Ritam je jedini element koji nam o tome nešto priča. Nažalost, on je u isto vrijeme vrlo često zanemaren i uzima ga se zdravo za gotovo. Vrhunski gitaristi svi znaju sljedeće tri “tajne”:

Tri tajne koji svi vrhunski gitaristi znaju

Tajna broj 1: Ritam je najvažniji element rock glazbe

Oni znaju da je ritam najvažniji element jer uz ritmičko sviranje čak i jedna nota može zvučati uzbudljivo, a jednostavna pentatonska skala postaje čista vatra i energija. Baš zato su se potrudili da budu vrhunski u ritam gitari i u ritmičkom soliranju jer znaju da je ritam kralj. 

Tajna broj 2: Ritam ima najveći utjecaj na slušatelja

Ovo je zbilja “tajna” koju ne shvaćaju mnogi gitaristi a niti sami slušatelji koji nesvjesno vole ili ne vole neku glazbu i ne razmišljaju o tome zašto ju vole ili ne vole. Ali vrhunski gitaristi dobro znaju da je moć i utjecaj ritma na slušatelja u rock glazbi puno veća nego moć ostalih elemenata. Ritam nas jednostavno svih potiče i gura, tjera nas da se gibamo, da poskakujemo, da plešemo, skačemo i da se osjećamo usporeno ili ubrzano ili uspavano ili nabrijano. Ritam drži pažnju slušatelja. 

Tajna broj 3: Ne postoji vrhunski “solo” gitarist koji nije vrhunski ritam gitarist

Mit o dva gitarista u bendu u kojem je jedan specijaliziran za ritam gitaru a drugi za solo gitaru je lažan i vodi te u vrlo loš zaključak – da solo gitaristi nisu dobri ritam gitaristi. To je teška i katastrofalna laž. (Postoje odlični ritam gitaristi koji ne sviraju solo, ali obrnuto nikako.)

Nemoguće je biti dobar solo gitarist bez vrhunskih, super snažnih ritmičkih temelja. Razlog tome je to što je čak i samo soliranje uzbudljivo opet zbog ritma solaže i ritmičkih ideja.

Poslušaj solaže Angusa, Brian Maya, Gilmoura, Frusciantea, Hendrixa, Van Halena, Santanu, Knopflera, Pagea, Blackmorea, Petruccija, Satriania i ostalih gitarista i odmah ćeš primijetiti koliko su vrhunski u ritmu svojih solaža i kako su njihove melodije i ideje tako nabijene i uzbudljive baš zbog ritmičkog karaktera.

A ako poslušaš ostatak pjesme, odmah ćeš čuti koliko su ti isti “solo” gitaristi zapravo vrhunski ritam gitaristi.

RITAM JE KRALJ!

Drukčiji kontekst potiče koncentraciju

U trenutku kad sviraš isti komad s različitim ritmom, odmah ti postaje malo teže nego prije, ali baš to tjera mozak da se intenzivno fokusira, zbog čega uči brže i pamti dulje. Iako je malo teže i iako te u tom trenutku novi kontekst isprve usporio i izgleda ti kao da ti ide slabije, zapravo resetiraš učenje i osvježavaš koncentraciju. Učiš brže i pamtiš dulje.

Baš je to trik napretka na gitari – da znaš kako sam sebi zadati drukčiji kontekst koji vježbu čini težom, ALI ne preteškom. Niti prelagano, niti preteško.

Sviranje komada na isti način uspavljuje mozak.

Novi kontekst čini vježbu malo težom, ali ne preteškom. To te automatski stavlja u stanje budne i intenzivne koncentracije. U toj „niti prelagano niti preteško“ zoni događa se super ubrzano učenje u kojem doslovno probijaš platoe sviranja.

Iako isti glazbeni komad možeš staviti u mnoge različite kontekste, na ovom trening eventu fokusirat ćemo se na jedan od najvažnijih i najefektnijih – na sviranje komada s različitim ritmičkim kombinacijama.

Uz to što je vrlo efektna vježba za probijanje platoa sviranja brzine, također je i jako zabavna i zvučna vježba, jer je ritam glavni element glazbe.

Jednom kad istreniraš sviranje istog komada glazbe s različitim ritmovima, uvjeren sam da će ti to postati jedna od najdražih vježbi, zato što daje tako impresivne rezultate u svim stadijima sviranja.

Ako si spreman trenirati jednu od najkul vježbi za gitaru, pozivam te da dođeš na trening event:

Zašto je ritmičko soliranje uopće važno?

Svi mi kroz učenje sviranja neizbježno dolazimo do raznih elemenata glazbe – učimo akorde, skale, arpeggia, harmoniju i tonalitete. Pokušavamo se snalaziti na vratu gitare u svim mogućim pozicijama, svirati horizontalno i u “boxu” i naučiti note na vratu. 

Uz to vježbamo svakakve tehnike poput trzanja, legata, bendinga, vibrata, slideova. Pokušavamo naučiti solaže i lickove od drugih gitarista i primijeniti ih u svojem soliranju. 

Sve to je neizbježno i vrlo korisno – to je ono što trebamo učiti i usavršavati ako želimo znati svirati gitaru.  

Ali problem je u tome što su većinom te vještine vezane uz to “kako” nešto svirati (koje tehnike) ili “gdje” (u kojem prstohvatu). Ono što nedostaje je “KAD”. U kojem trenutku svirati nešto? Kad upasti u lick? Kad ga završiti? Koliko dugo da traje svaka nota? 

Naravno, govorim o samom ritmu nota, jer ritam je ništa drugo nego “kad nešto svirati”. Ritam je jedini element koji nam o tome nešto priča. Nažalost, on je u isto vrijeme vrlo često zanemaren i uzima ga se zdravo za gotovo. Ono što se često događa je da sviramo skale i ostale glazbene ideje na ritmički najdosadniji način – kao ravne i predvidljive osminke, beživotne i dosadne. Baš to želimo izbjeći i zato ćemo na radionici vježbati ritam u improvizaciji na mnoge kreativne načine. 

Jednom kad istreniraš sviranje istog komada glazbe s različitim ritmovima, uvjeren sam da će ti to postati jedna od najdražih vježbi, zato što daje tako impresivne rezultate u svim stadijima sviranja.

Ako si spreman trenirati jednu od najkul vježbi za gitaru, pozivam te da dođeš na trening event:

Ritmičko soliranje na gitari 

Kako razvijati najvažniji element improvizacije

04. studenog 2023.

(Subota, 10-14 h)

Na eventu ćeš dobiti:

  • Četiri sata treninga uz različite ritmičke kontekste
  • Probijanje platoa dosadašnjeg sviranja
  • Znanje kako točno primijeniti ovu vježbu za rješavanje problema na gitari
  • Snimke različitih ritmičkih kombinacija koje ćemo koristiti na eventu
Osim samog treninga, dobit ćeš i ove bonuse:
  • Pred-trening lekcija tjedan dana prije početka eventa
  • PDF15 načina da staviš glazbeni komad u različit kontekst (na eventu ćemo se fokusirati isključivo na ritam, ali postoje i mnogi drugi konteksti, a ovdje ću ti dati razne ideje)

Ova radionica nije „tečaj“ niti „lekcija“. Iako ćeš naučiti poneku novu informaciju, to nije primarni cilj.

Ovo je trening event, što znači da ćeš četiri sata intenzivno vježbati poznate glazbene komade u različitim ritmičkim kombinacijama.

Radionica „Ritmičko soliranje na gitari” namijenjena je svima koji žele u kratko vrijeme napredovati na gitari, a pogotovo u improvizaciji i soliranju. Nije za totalne početnike, već trebaš imati određene osnove kako bi prisustvovao – poznavati osnovne skale i moći svirati osnovne lickove i melodije.

Rok prijave za trening event je 03. studenog i broj mjesta je ograničen, kako bi svatko mogao imati individualnu pažnju.

Ritmičko soliranje na gitari 

Kako razvijati najvažniji element improvizacije

04. studenog 2023.

(Subota, 10-14 h)

50,00 EUR